Olipas työntäyteinen viikko. Ajankäytöllisesti olen tehnyt varmasti juuri niinkuin kaikki muutkin aloittelevat opettajat eli olen suunnitellut viikon tunteja ja tehnyt powerpointteja käytännössä yötä päivää ja pävin ja öin.
Tämähän tarkoittaa sitä, että yöllä en ole nukkunut oikeaa unta vaan olen saanut oikeita ideoita miten pidän tuntini ja mitä pitää lisätä oppimateriaaliin.
Vaikeinta minulle ajatuksen on tunnin aloitus, se mistä lähden liikenteeseen ja miten etenen. Luotan siihen, että opin tätä koko ajan ja tämä viikko jossa nyt sain 4 aamua tehdä opetusta oli kahtena aamuna peräkkäin saman aiheen opetusta.
Ekana päivänä oli se ope seuraamassa ja jännitti, josta puhuin aimmein. Toisena päivänä pidin saman tunnin uudelleen ja se oli tietysti jalostunut jo pitämäni pohjalta. Olin itse kehittynyt ja kokemukseni aiemmalta tunnilta osasin jalostaa sen toiminnaliseltakin osalta sujuvammaksi. Seuraavat kaksi toisesta aiheesta olevat tuntini menivät juuri samalla kaavalla; Ensimmäinen tunti rakentui sekavasti ja pitkästyttävästi ja toisena päivänä olin saanut jäsenettyä aiheen päässäni jo paremmin haltuun ja opetus sujui luonnekkaammin.
Hurjan mahtava kokemuksellinen viikko ja sen tuntee silmäpusseista myös. Sen verran on tullut yöllä heräiltyä ja mietittyä miten tunnin aloitan ja mitä esitän, mistä puhun, keksisinkö jotain toiminnallista tai yllättävää? Saanko pidettyä opiskelijoiden mielenkiinnon? osaanko puuttua epäkohtiin?
Mutta tiedän että tähän tulee tottumaan ja kehittyy oppimaan tapoja kyseenalasiamaan ja kysymään ja ohjaamaan oppilaita oppimaan eikä yritää opettaa omaa osaamista.
Tämän viikon jälkeen kysyin suoraa palautetta pitämistäni tunneista ja opiskelijat olivat sitä mieltä, että olen opettanut hyvin selkeästi ja ymmärrettävästi asioita ja he kokivat, että ovat oppineet hurjasti asioita. Oppimateriaalia he toivoivat sähköisen sijaan paperiversiona, vaikka eivät tienneet pysyisivätkö paperiset materiaalit tallessa (naurahdus). Yllätyin että y-.sukupolven älypuhelin nuoret halusivat materiaali paperiversiona. Ehkä sähköisen materiaalin paljous on hallitsematon kaaos, joten paperi tuntuu konkreettisemmalta.
Myös opettaja sai uutta tietoa ja hyviä käytännön vinkkejä mistä löytää tietoa sähköisesti meidän alalta kun on aiemmin nojautunut vain painettuun materiaaliin. Hyöstyä siis molemmin puolin. Minä sain suurta hyötyä kun Hän opasti minulle tapoja aloittaa tuntia, että pitää kertoa tavoitteet aiheen alussa ja kertauksen merkitysken tunnin lopussa. Asiaa ei ollut helppo kiteyttää extemporee, mutta kyllä se siitä sujui kun vaan aloitti.
En jäätynyt kertaakaan vaikka olin niin alustavasti pelännyt. Tää on niin mahtavaa. Jälleen jäin tuntieni jälkeen opettajan avuksi ohjaamaan ja tarkistamaan ykkösten leikkauksia. Ihan mahtavan kivaa ja opettavaista. Nyt hyvällä mielellä viikonloppuun ja yllätävä työkeikka huomiselle pitää aktiivisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti