Hip hei hurraa,
vaikken niin innoissani ollutkaan, että minun opettaja Haaga-Heliasta tuli pitämääni tuntia seuraamaan niin nyt se on ohi. fiiuh.
Pidin kolmannen oppituntini evö ja aiheena oli tällä kertaa muotoilutuotteet. Paasasin 90 minuuttia ja kertasin pääpointteja tapani mukaan ja koitin esittää asiat ymmärretävästi. Olin tehnyt powerpointin taas luennon tueksi vaikken sitä esityksessä tarvinutkaan. Olin tehnyt sen isteäni ajatellen jos jäädyn tai saan kesken tunnin jonkun"unohdin kaiken mitä pitipuhumani kohtauksen". Kolmen tunnin sessio koostui siis 90 mittaisesta paasauksestani, jossa epätoivoisesti yritin kysyä ja aktivoida oppilaita interaktivisuuteen ja keskusteluun, mutta tuloksetta. viimeinen 60 minuuttia laitoin heidät töihin ja kokeilemaan tuotteita. Mielestäni se epäonnistui, koska he eivät olleet varustautuneet välineillä eikä olleet oikein superinnoissaan tuotteita kokeilemassa. hmph. Ohjeistuksessa ja tehtävän annossani on liikaa liikkuvia osia. Täytyy opetella yksinkertaistamaan vielä enemmän tai keksiä jotain, joka aktivoi nuoria enemmän. Olisin voinut vaikka seisottaa heitä ringissä ja he olisivat voineet kokeilla ringissä etummaisen hiuksia ja vaihtaa paikkaa ja seuraavaan hiukseen, jne. sen keksin nyt ja otan käyttöön seuraavalla tunnilla. Ekan 90 minuutin paasaussession päätteeksi oli pikku kahootti ja pidin sen ryhmäkahoottina tällä kertaa. Jälleen kerran kahoot osoittautui kivaksi oppilaiden mielestä. Tätä täytyy alkaa hyödyntämään enemmän ja esim,. laittaa oppilaat tekemään kahoot kisa toisilleen, jolloin he joutuvat keksimään kysymyksiä ja vastauskia aiheeseen liittyen ja näin ollen joutuisivat lukemaan kysyttävästä alueesta
Outi, opettjani opekorkeasta seurasi takana ja kirjoitti musitiinpanoja ja kyllä mulla vähän jännitti se. Sain kuitenkin palautetta, että pysyin hyvin loogisessa järjestyksessä ja asia oli kiinnostavaa, mutta esitys aivan liian pitkä. Samoin hän ihmetteli powerpointtiani, joka oli aivan liian täynnä asiaa että miksei siellä ole vain highlightit. (no itseasiaas siksi, kun oppilaat haluavat powerpointit onenoteen niin highlightit ei toimi heille) tosin, en tiedä toimiiko pitemmätkään sarjat kun eivät olleet yhtä lukuunottamatta lukeneet läksyään joka oli tarkoitus lukea ennen tunnille tuloa.
Sain Outilta erinomaisa ideoita herätellä oppilaita ja sai minut ajattelemaan pedagokisesti pitämääni tuntia, jotta pääsisin luentomaisesta opetustyylistä siihen, että oppilaat innostuisivat oppimaan eikä niin että minä paasaan edessä ja 3/4 osaa asioista menee yli hilseen. Tiesin tämän jo etukäteen, mutta turvauduin taas tuttuun tapaani ja hahmottelen opetusmetodeita toteen. Unohdin tunnin alussa kertoa tunnin tavoitteen oppilaille, joka olisi hyvä aina selventää, jotta he ymmärtäisivät miksi tällaista opiskellaan. Sanoin kyllä sen, mutta en tarpeeski selkeästi painottaen. Olen havainnut että toistaminen kannattaa ja äänenpainonvaihtelut, joilla saa muistijälkiä opilaiden aivoihin. Nyt vaan rohkeutta siihen todelliseen aktivointiin ja tutustumista menetelmiin, joita voisin alkaa käyttämään. Parturi-kampaaja oppilaat ovat hyvin kärsivällisiä ja kuuntelevaisia ja ihmettelen miten he jaksoivat niin kauan minua kuunnella. Sain kyllä muutamalta oppilaalta ihan suoraa palautetta ja kiitosta, että kai he vähän musta tykkäävät.
Tänään oli siis kolmas pitämäni tunti evö, että siihen nähden olen itsekin tyytyväinen ja aina voi ja pitää parantaa. Pa-ka opiskelijoiden oikea ope Anna-Kaisa antoi myös hirmu hyvää palautetta minulle ja on tosi kärsivällisesti jaksanut neuvoa ja ohjata ja antaa vinkkejä opetukseen. Olen hyvin kiitollinen, että hän on panostanut aikaansa siihen vaikkei tarvitsisi. Vastavuoroisesti autan häntä opintojen seassa jäämällä avuksi ja tekemällä mitä pyydetään. Kyllä on ilo oppia uutta ja saada ammattilaisten suoraa palautetta. Jään tämänpäiväistä hautomaan ja saman setin vedän toiselle rymälle keskiviikkona. Jännittävää ja kivaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti