tiistai 1. marraskuuta 2016

Eka kerta , awwww

31.10.2016

Eka kerta on aina eka kerta ja tällä kertaa kyse on oppitunnin pitämisestä. Aiheena minulle annettiin pidettäväksi anatomiantunnit ja iho sekä hiukset parturi-kampaajille, jotka ovat 1. vuoden opiskelijoita.

Voi että kyllä jännitti ja stressas niinku eka kerta kaikessa yleensä aina. Vaikka kuinka yritin, että "eipä tässä mitään" niin kyllä tuli monena yönä uniin painajaisia siitä, että muistiinpanot on unohtunut ja tietokoneet ei luokassa aukea.

Olin valmistellut aihealueen pidettäväksi annettuun aikaan joka oli maksimissaan 3 tuntia sisältäen yhden noin 20-30 minuutin tauon.Tein powerpointin puheeni tueksi, sekä ryhmätehtävän varalle, jos aika kiirisi liian nopeaa tahtia. Valmistelin myös kahoot-sovelluksella hauskan tietovisan. Tein ensin socrativella, mutta en kerta kaikkiaan osannut käynnistää siinä soveluksessa peliä ja jouduin tekemään uudelleen koko homman kahootille. Kahoot onnistui hyvin ja oli hyvin selkeä käyttää. Ja minun omat lapset testasi pelin ja osasivat auttaa siinä miten kahoot peli käynnistetään. Socrativessa oli ohjelmistona parempaa kysymysten monipuolisuus, koska siinä pystyi valitsemaan vaihtelevasti joko monivalintakysymyksen, totta vai tarua kysymyksen tai sellaisen, jossa visailuun osallistujat voivat itse vastata lyhyesti omaa tekstiä annettuun kysymykseen. Kahootissa oli minun tietääkseni vain vaihtoehtona monivalinta, johonvoi laittaa 4 vaihtoehtovastausta.

Tuntirykelmän jälkeen huomasin, että tekemäni powerpint oli aivan riittämätön tiedoiltaan ja kohdeyleisö, eli 16-vuotiaat opiskelijat eivät ole kykeneväisiä tekemään muistiinpanoja samalla kun kuuntelevat ( tai kun kuuntelevat, mutta ei kuitenkaan kuuntele tai ei vaan ehdi kirjoittaa eikä osaa). Havaitsin, että nuorille pitää antaa selkeät ohjeet; tee näin! ja siihen ei nyt ollut aikaa. Nuoret on ja hormoonit hyrrää, ei jaksa keskittyy tai vastaanottaa. Olin yrittänyt tehdä aiheesta selvätajuisen ja annoin paljon kaäytännön esimerkkejä, mutta havaitsin, että se ei siltikään ollut kaikilta osin tarpeeksi yksinkertainen ja selvä, koska heillä ei ole kokemusta mistään käytännöstä parturi-kampaajan työssä.

Ohjaava opettaja osasi hyvin neuvoa minulle miten oppilaita tulee kohdella, mitkä ovat säännöt ja miten toimitaan muistiipanojen kanssa. Hän osallistui myös aktivoimaan nuoria tunnilla, koska tunsi niin hyvin heidän tapansa miten he oppivat ja ymmärtävät asioita.  Opettajalla on pitkä kokemus nuorten kanssa opettamisesta ja siitä miten he kasvatetaan kolmessa vuodessa yrittäjähenkisiksi ammattilaisiksi. Huolena on ainoastaan se, että kun opetustunteja on kokoajan vähennetty, että miten ammattiin ehditään kunnolla opettaa.

Pitämälläni tunneilla meillä ei olisi ollut aikaa kirjoittaa muistiinpanoja powerpoint esitykseeni, jonka olin printannut oppilaille ennen tuntia. Kirjoittaminen on oppilailla hidasta, joten sovimme, että jaan oppilaille onenoteen tarvittavan materiaalin ja he voivat sieltä itse lukea aiheen läpi ja opetella määrätyt tärkeät asiat vähän samaan tyyliin kuin ala-asteella kertotaulun. Niin, että asia tulee selkärangasta. Ymmärrän kyllä, että on hankala hahmottaa anatomiaa ja asiakasnäkökulmaa iho ja hiukset osiossa kun ei ole vielä edes aloitettu asiakaspalvelua. Anatomian, iho ja hiukset tunti pitäisi olla uudelleen vielä kertaavana ja opettavana tuntina viimeisellä luokalla, jolloin on muodostunut käsitys asiakaspalvleusta, hiuspohjan ja hiusten erilaisuuksista.

käytin opetustunnin tekoon työkaluina powerpointin rakennusta, ryhmätehtävänlaatimisen, kahoot-pelin rakentamisen sekä pidin tunninkeskivaiheilla verenkiertoa virkistävän jumpan.

Miten niinku omasta mielestä meni ekakerta? noooooh, kaiken jännityksen ja painajaisten jälkeen huomasin, että pystyin ihan luontevasti luokan edessä esiintymään ja opettajan ohjeet käytännön toimista ja havainnollistavista esimerkeistä opetuksen aikana olivat erittäin hyvä tuki minulle. En ollut tyytyväinen omaan powerpointtiin, mutta opin seuraavaa kertaa ajatellen tunnin hahmotuksen ja tavoitteen asettamisen sekä siihen pääsemisen suunnittelun tärkeyden. Havaitsin myös, että kohtelin nuoria kuin aikuisia enkä ymmärtänyt, että heitä pitää ojentaa, kasvattaa ja muistuttaa samoista asioista useaan kertaan. Muutamia pelisääntöjä en tiennyt kuten takki päällä ei saa olla luokassa, interaktiivisessa tilassa ei saa olla selin minuun päin tai tunnilla pölöttäminen kesken esityksen olisi heti hyvä keskeyttää. No kaikkea oppii kun pääsee kokeilemaan ja se tämän ammatin ahuskuus ja haastavus on.

Pidän saman tunnin huomenna uudelleen toiselle ykkösluokalle ja kysyn sen jälkeen molemmilta luokilta mielipidettä asioiden vaikeudesta pitämässäni tunneissa sekä heidän mileipidettä opetuksestani.Palaan siis pian tähän aiheeseen.

Huomasin kuitenkin ilokseni, että oli todella mukavaa. Jäin loppupäiväksi ohjaamaan hiustenleikkuuta opettajan kanssa ja pääsin tarkistamaan töitä sekä ohjaamaan nuoria.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti