23.9.2016
Turun ammatti-instituutilla opiskelija kollega piti tuntia aika nuorille tuleville liikuntaneuvojille ja minua kiinnosti lähteä seuraamaan hänen tuntiaan, koska hän fysioterapeuttina opetti lihaksia ja niiden funktioita. Jalkojenhoidon ammattilaisena tiedän pinnalliset lihakset ja niiden funktiot ja kertaus ei ole pahitteeksi. Tuntia oli mielenkiintoista seurata ja opiskelijat olivat tyypilliseen tapaan hieman myöhässä tunnilta ja vähän heikosti valmistautuneet tehtäviinsä. Tiedonhaku ja ryhmätyöt sujuivat hyvin mallikkaasti, joten varmasti opittua tuli. Kiitos Saijalle kun pääsin seuraamaan, oli ilo katsella hänen tuntiaan. Ohjaava sekä katalyyttinen opetustyyli oli hyvin sujuvaa ja opetusmenetelmänä hän käytti opiskelijoille mieluisaa testiä, jossa sai käyttää omaa älypuhelinta tai tietokonetta.
3.10 ja 5.-6.10.2016
Kärsämäen AKK:lla pääsin seuraamaan jalkojenhoidon ammattitutkintoa suorittavien klinikkatyöskentelyä, näyttötutkinnon ensimmäisen osan suorittamista sekä tutkinnon suorittamisen palautekeskustelua. Opiskelijat ovat aikuisia ja ilmapiiri on koululla rento ja avoin. Opiskelijat kysyivät rohkeasti ohjaavalta opettajalta kun eivät tienneet jotain tai kohtasivat haasteen, jota ei aiemmin ollut heillä osunut kohdalle. Opettajan ote oli katalyyttinen ja tietyissä tilanteissa määräävä, koska vaihtoehtoa tekotavalle ei ollut. Opiskelijat toimivat klinikkatyöskentelyssä samoin kuin näytönvastaanotossa, vaikka jännittyneisyyttä oli havaittavissa. Palautekeskustelutilaisuus oli rento ja tässä vaiheessa ei takerruttu mihinkään epäolennaiseen ellei kirjallisessa työssä tai itsearvioinnissa olisi havaittu jotain selkeitä puutteita. Opiskelijat vaikuttivat olevan hyvin tyytyväisiä saamaansa opetukseen ja käytännönharjoittelu on opettanut heille kokoajan enemmän. Kaikki opiskelijat kokivat, että myös näyttöpäivät olivat opettaneet heille uusia asioita hurjasti ja he kokivat oppineensa kahden päivän aikana todella paljon. Opiskelijat olivat valmistautuneet hyvin tilaisuuteen ja opetelleet esim luut ja lihakset ja niiden funktiot hyvin.
10.10.2016
Turun ammatti-insituutille kauneudenhoitopuolelle olin käynyt heti alkusyksystä tutustumassa ja minua haastateltiin sitä varten, että ottaisiko joku opettaja minut seurakseen. Peruskoulupohjaisella parturi-kampaajalinjalla oleva opettaja kiinnostui minusta, että saisi vähän helpotusta työsarkaansa. Opettaja innostui niin, että laittoi opetustunteja minulle kalenteriin odotettua aiemmin. Olin itse suunnitellut seuravani tämän syksyn opetusta, koska opetuskokemusta ei vielä ole kertynyt ja aloittavani tuntien pitämisen vasta keväällä. Haasteen otin kuitenkin välittömästi vastaan ja olen tottunut heittäytymään mukavuusalueen ulkopuolelle. Menin seuraamaan opettajan pitämää tuntia 1. luokan opiskelijoille kun he harjoittelivat hiustenleikkuuta. Tiedossa oli, että opettaja joutuu lähtemään palaveriin ja sain luvan jäädä seuraamaan tuntia opettajan roolissa ja ohjata oppilaita juuri oppimansa leikkauksen perusteissa. Ryhmä oli aivan outo minulle enkä muista opiskelijoiden nimiä, mutta yritin parhaani mukaan tasapuolisesti kaikkia auttaa. Toiset tarvitsivat neuvoja enemmän kuin toiset ja nuoria kun ovat olivat hätäisiä loppupäivästä jo kotiin lähtemään. Toimeliaita reippaita nuoria vaikuttavat olevan ja toivon, että voin tutustua heihin paremmin ja saada heihin ammattikipinän syttymään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti