Kevättä jo rinnassa ja viimeiset rutistukset opekoulun tiimoilta.
Olimme tehneet ryhmätyönä työpajan opetusmenetelmistä, joita opetimme työpajaan osallistuville.
Aloitimme tutustumisleikillä, jossa pareittain vaihdettiin odotuksia työpajalta ja seuraavan parin kohdalla piti keksiä uusi odotus. Odotukset kirjattiin post-it lapuille ja kiinnitettiin seinälle. Keksusteltiin erilaisista tavoista pitää aloitusta eritavoilla ja tuli muutama uusi idea toteuttaa tätä. Lapulle keräämisen etuna oli nähdä opiskelijoiden odotukset ja toiveet ja niiden pohjalta lähdimme eteenpäin.
Päätoiveita oli oppia uusia menetelmiä joista ei koskaan ollut kuullut
Tututstuimme muutamaan caseen sosiaalialalta ja pohjustimme draamaa yhdistäen videokuvaukseen. Annoimme tehtäväksi 4 henkiselle ryhmälle tehtävän, jossa saavat keksiä kuvattavan noin 3-5 minuutin mittaisen näytelmän aiheesta ohjaaja on tyytymätön työharjoittelijaan ja opettaja on tilanteessa joko ongelmalähtöinen ratkaisija tai välinpitämätön. Aikaa annettiin vain 20 minuuttia ja tehtävästä opiskelijat suoriutuivat hyvin. Saimme todella hauskoja videoita seurata ja samalla taas uusi työvälinen omaan opetukseen.
Jatkoimme tuntia opiskelumotivaation tiimoilta, jota pohjustin kokoamallani esitiedoilla -
mitä oppiminen on, sisäinen ja ulkoinen motivaatio, lähtökohdat, kiire, motivaation yllätpitämisen keinot. Kerroin että nyt käytämme menetelmää ME-WE-US
Pohjustuksen jälkeen jokainen ryhmäläinen kirjasi 3 minuutin ajan omia ajatuksia paperille itsekseen (ME), jonka jälkeen parityönä vaihdettiin omia ajatuksia (WE). Aihe oli hyvä ja ajankohtainen jokaiselle joten juttua riitti, tämän jälkeen jaoimme vielä ryhmän kahtia (US) ja ryhmässä kaikki jakoivat omia ajatuksia ja kirjasivat flappipaperille keskeisimmät asiat. Annoimme aikaa keskustelulle ja ajatuksille opettamisesta sekä opettajakoulun aikaisesta saamastamme opetuksesta sekä ohjauskesta. Mielettömän hyvää ja antoisaa keskustelua ja huomasi kyllä että opinnot ovat loppusuoralla ja omaa kehittymistä, kasvua ja oivalluksia on jokaisella tullut opintojen aikana.
Ryhmästämme yksi joutui olemaan poissa lähijaksolta ja hän oli rakentanut tuntiamme varten loistavan alustan, jonne keräsimme materiaalit tätä työpajaa varten. Onenote online oli alusta ja sen käyttö on todella helppoa. Onlineen saa lisättyä alaotsikoiden alle mitä haluaa ja lisätä videoita tai linkkejä. Onenoten avulla voi myös teettä palautekyselyn. Esittelin myös hänen käyttämää -käänteinen oppiminen -menetelmää, jota kannattaa käyttää opetuksessa. Siinä syvennytään itsenäisesti opettajan antamiin materiaaleihin esim videoihin tai harjoituslaskuihin, jolloin tunnilla käytettävä aika voidaan tehokkaasti käyttää syventäviin osioihin ja opittavan asian sisäistämiseen tehokkaammin.
Viimeiseksi kävimme läpi työkaluja ja menetelmiä ja keskustelimme niistä. Uutena tuli osalla vielä muiden menetelmien ohella sovellus-todaysmeet.com, joka on hyvä alusta kommentointiin ja kysymyksiin luennon aikana. Hyvän siitä tekee se, että osallistuja voi anonyymisti kysyä asioita heti luennon aikana ja näin ujoimmat pääsee myös osallistumaan tunnin/luennon kulkuun.
muita menetelmiä tuli liuta ja työpajaan osallistujille se jaetaan opettajamme välityksellä haaga-helian moodlen kautta.
Oi mikä huokaus ja helpotus kun työpaja oli ohi ja saimme hyvää palautetta pitämästämme sessiosta että oli monipuolinen ja vastasi odotuksia. Itse mokasin sanomalla tunnin aikana että meillä on kiire, josta sain huomautuksen opettajalta ja nyt muistan sen sitten lopuikäni enkä koskaan tule sanomaan millään tunnilla että on kiire. Ilman virheiden tekemistä ei voi oppia eikä kehittyä.
Minulla on henkilökohtiasesti tullut into lisäkouluttautua erilaisilla lisäkoulutuksilla että eipäs tiedä mihin tämä vielä johtaa. Olen jo bongannut mielenkiintoisia kursseja ja koulutuksia, joita ammatti-instituutti esimerkiksi tarjoaa ohjaajille. Virtaa ja intoa riittää oman työn kehittämiseen ja menetelmiin tutustuminen on selkeästi helpottanut työtä ja lisännyt opiskelijoidenkin motivaatiota.
Lähijaksot ovat virallisesti jo ohi, vaikka toukokuussa vielä pidämme viimeiset HEKSit sekä tapaamme ohjaajakohtaisten ryhmien kanssa niin väistämättä taitaa 5.5. tulla todistus opintojen suorituksesta. Aivan mahtava fiilis - samalla niin onnellinen ja helppottunut. Siitä vielä toukokuussa ja kehut meidän mahtaville ohjaajille. Ihan huippuja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti